lørdag 28. juli 2012

Lørdagsgrøt i riskoker

Risengrynsgrøt har alltid vært en lørdagstradisjon for meg. Jeg vokste opp med det, og det er en fin tradisjon som jeg ville bringe videre til mine barn. De selger imidlertid ikke Geisha risengryn i butikken her og etter litt undersøkelser fant jeg ut at risengryn er polert ris, takk Are. Jeg brukte Koshihikariris som er en vanlig og mye brukt ristype.

Jeg gjorde på samme måte som når man koker "risengryn" eller annet polert ris. Jeg vasket risen godt. Kokte inn vann og deretter fylte jeg på med melk.

Oppskriften ble som følger:
2 kopper ris - vasket
1 kopp vann
ca en liter melk

Deretter lot jeg riskokeren gjøre resten. Jeg sjekket risen innimellom, og ettersom riskokeren er av det smarte slaget kokte den helt til all vesken var kokt inn og grøten var luftig og god.



Jentene likte grøten godt og de mente at det ikke var en riskoker vi har på kjøkkenet, men enn grøtkoker..


God lørdag!

1 kommentar: